In januari 2020 startte Kinderopvang werkt! de landelijke campagne ‘Kinderopvang dankzij jou’. Om nieuwe medewerkers te werven en de huidige pedagogisch medewerkers te behouden. Naast werving en versterken van de beroepstrots wil de campagne het waardevolle werk in kinderopvang zichtbaar maken. ‘Kinderopvang heeft een heel belangrijke plek in onze maatschappij. Voor kinderen én ouders’. Dit zegt voormalig staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken & Werkgelegenheid) bij aftrap van de campagne in een videoboodschap. De campagne in combinatie met actuele onderzoeken over personeelstekorten in kinderopvang haalt meerdere malen de landelijke media. Van Trouw en Radio 1 tot Vrij Nederland, de Telegraaf en Hart van Nederland.
Bedanken pedagogisch medewerker
Kinderen en ouders bedanken in de campagne pedagogisch medewerkers voor alles wat ze dankzij hen opvangen. Zoals nieuwe woorden, mooie complimenten, liefde voor tekenen, maar ook hoe ze problemen kunnen oplossen. Vanuit dit concept zijn herkenbare campagnemiddelen ontwikkeld zoals posters, banners en (corona)bedankkaarten en video’s waarvan één gericht is op de bso. Alle communicatie-uitingen zijn voor alle kinderopvangorganisaties beschikbaar via het promotieportaal. Met deze handige tool is het eenvoudig om de campagnemiddelen te personaliseren en voorzien van eigen organisatielogo. Een groot aantal kinderopvangorganisaties bedankten hun eigen pedagogisch medewerkers met een gepersonaliseerde boodschap tijdens de Dag van de Pedagogisch Medewerker. In december werden alle pedagogisch medewerkers via de kerstvideo met Jochem van Gelder nog eens extra in het zonnetje gezet.
Online records
Ook online breekt de campagne mooie records. Net voor het einde van het jaar overschrijdt de nieuwe website www.kinderopvangdankzijjou.nl de magische grens van 500.000 unieke bezoekers. De test die laat zien of kinderopvang bij je past, is op dat moment bijna 18.000 keer gedaan. De vacaturezoeker waarmee je zoekt naar kinderopvanglocaties bij jou in de buurt is meer dan 27.000 keer geraadpleegd. Ook blijkt uit de bezoekcijfers veel animo voor opleidingen. Van studiekiezers en studenten tot zij-instromers en herintreders: alle geïnteresseerden vinden hun weg op de website. Met de online campagne worden meer dan 5 miljoen mensen bereikt. Met deze overweldigende cijfers kunnen we met recht zeggen: er is veel interesse voor werken in kinderopvang. Nieuwsgierig naar alle acties en resultaten?